Viktig melding

Ny samfunnsplan. Høyringsfrist 24. april.

Samfunnsplanen viser korleis vi vil at Dovre skal vera i framtida. No vil vi høyre di meining! 

Les utkastet til samfunnsplan her og send dine innspel på e-post til kommunen innan 24. april. 

 

Vann

Dovre kommune har ansvar for at alle abonnenter tilknyttet kommunal vannforsyning får vann av tilfredsstillende mengde og kvalitet.

Visste du at Dovre kommune har 5 vannverk(Hjerkinn (Gautåe), Dombås, Dovre, Bergsgrenda og Dovreskogen), 4 grunnvannspumper, 6 høydebasseng og 10 leveringspumper/trykkokere? Ikke nok med det, vi har også 4 renseanlegg og 9 pumpestasjoner for avløp - og kilometervis med vann og avløpsrør. 

Det sikrer vann og avløp til 865 boliger/fritidsboliger og 79 næringsabonnenter.  Dovre kommune er langstrakt og med spredt bebyggelse. Å sikre alle innbyggere vann av beste kvalitet er av den grunn mer kostnadskrevende enn for en kommune med mange innbyggere som bor tett. 

Leveransen omfatter:

  • Stabil og sikker vannforsyning til abonnentene med en vannkvalitet som ligger innenfor gjeldende forskrifter.
  • Vanntrykket skal ligge på mellom 2,5 og 8 kg/cm2 ved tilkoplingspunkt kommunal vannledning.

Forbehold ved leveranse:

  • Ledningsbrudd.
  • Nødvendig ledningsarbeid.
  • Brannvannuttak som hentes fra nettet.
  • Nødssituasjoner som kan oppstå i forbindelse med flom, strømbrudd m.m.
  • Frost i ledningsnett.
  • Trykkvariasjon kan oppstå.

Reklamasjon:

  • Reklamasjon på vannkvalitet, trykk, avbrudd i forsyningen etc. til driftsavdelingen på tlf. 61242100, eventuelt til teknisk vakt tlf. 47450306.
  • Ved påviste mangler vil kommunen rette opp disse så snart som råd.
  • Ved avbrudd i vannforsyningen sammenhengende i over 8 timer, vil kommunen skaffe alternativ vannforsyning. Dette kan være provisoriske ledninger, utlevering av vannbeholder, opprettelse av vannposter mv., avhengig av den konkrete situasjonen.

Informasjon:

Kommunen vil informere om driftsavbrudd, avvik eller annet som har betydning for abonnenten.


Kriterier:

Kommunen sine plikter er begrenset til det ledningsnett og de installasjoner kommunen selv har ansvar for. Det betyr at kommunen sitt ansvar for å levere drikkevann av tilfredsstillende kvalitet til abonnenten, gjelder til tilkoplingspunktet til kommunens ledningsnett.
Kunden har ansvar for å holde eget ledningsnett i slik stand at det ikke påvirker kommunens anlegg og leveranse.

Pris:

  • Gebyrer.
  • Gebyr for vann blir fastsatt årlig av kommunestyret. Betaling skjer 12 ganger pr. år.
  • Ved nybygging/nytilkopling skal det betales et tilkoplingsgebyr. Dette er et engangsgebyr.

 

Grunnlagsdokumenter:

Artikkelliste

Kontakt

Tor Ivar Hovhaugholen
Driftssjef
Telefon 917 00 338