Vann

Dovre kommune har ansvar for at alle abonnenter tilknyttet kommunal vannforsyning får vann av tilfredsstillende mengde og kvalitet.

Visste du at Dovre kommune har 5 vannverk(Hjerkinn (Gautåe), Dombås, Dovre, Bergsgrenda og Dovreskogen), 4 grunnvannspumper, 6 høydebasseng og 10 leveringspumper/trykkokere? Ikke nok med det, vi har også 4 renseanlegg og 9 pumpestasjoner for avløp - og kilometervis med vann og avløpsrør. 

Det sikrer vann og avløp til 865 boliger/fritidsboliger og 79 næringsabonnenter.  Dovre kommune er langstrakt og med spredt bebyggelse. Å sikre alle innbyggere vann av beste kvalitet er av den grunn mer kostnadskrevende enn for en kommune med mange innbyggere som bor tett. 

Leveransen omfatter:

  • Stabil og sikker vannforsyning til abonnentene med en vannkvalitet som ligger innenfor gjeldende forskrifter.
  • Vanntrykket skal ligge på mellom 2,5 og 8 kg/cm2 ved tilkoplingspunkt kommunal vannledning.

Forbehold ved leveranse:

  • Ledningsbrudd.
  • Nødvendig ledningsarbeid.
  • Brannvannuttak som hentes fra nettet.
  • Nødssituasjoner som kan oppstå i forbindelse med flom, strømbrudd m.m.
  • Frost i ledningsnett.
  • Trykkvariasjon kan oppstå.

Reklamasjon:

  • Reklamasjon på vannkvalitet, trykk, avbrudd i forsyningen etc. til driftsavdelingen på tlf. 61242100, eventuelt til teknisk vakt tlf. 47450306.
  • Ved påviste mangler vil kommunen rette opp disse så snart som råd.
  • Ved avbrudd i vannforsyningen sammenhengende i over 8 timer, vil kommunen skaffe alternativ vannforsyning. Dette kan være provisoriske ledninger, utlevering av vannbeholder, opprettelse av vannposter mv., avhengig av den konkrete situasjonen.

Informasjon:

Kommunen vil informere om driftsavbrudd, avvik eller annet som har betydning for abonnenten.


Kriterier:

Kommunen sine plikter er begrenset til det ledningsnett og de installasjoner kommunen selv har ansvar for. Det betyr at kommunen sitt ansvar for å levere drikkevann av tilfredsstillende kvalitet til abonnenten, gjelder til tilkoplingspunktet til kommunens ledningsnett.
Kunden har ansvar for å holde eget ledningsnett i slik stand at det ikke påvirker kommunens anlegg og leveranse.

Pris:

  • Gebyrer.
  • Gebyr for vann blir fastsatt årlig av kommunestyret. Betaling skjer 12 ganger pr. år.
  • Ved nybygging/nytilkopling skal det betales et tilkoplingsgebyr. Dette er et engangsgebyr.

 

Grunnlagsdokumenter:

Artikkelliste

Kontakt

Tor Ivar Hovhaugholen
Driftssjef
Telefon 917 00 338