Målgruppe: Barn, ungdom og elever som ikke har eller ikke kan få tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet.
Barn/elever under 15 år henvises av foresatte selv eller i samråd med barnehage/skole/helsestasjon. Unge over 15 år kan ta initiativ til henvisning selv, eventuelt i samarbeid med skolen.
Den pedagogisk-psykologiske tjenesten (PPT) skal sørge for at det blir utarbeidet en sakkyndig vurdering der loven krever det. Dette gjelder først og fremst vurdering om behov for spesialpedagogisk hjelp for barn i førskolealder og behov for spesialundervisning for elever i grunnskolen, videregående skoler og i voksenopplæring på grunnskolens område.
Opplæringsloven krever også sakkyndig vurdering i en del andre tilfeller, blant annet
- tidligere eller utsatt skolestart
- fritak fra opplæringsplikten
- tegnspråkopplæring
- punktskriftopplæring for blinde og sterkt svaksynte elever
- søknad om inntil to års ekstra videregående opplæring
- søknad om inntak på særskilt valgt utdanningsprogram på videregående trinn 1
Tjenesten skal også hjelpe skolen i arbeidet med kompetanseutvikling og organisasjonsutvikling for å legge opplæringen bedre til rette for elever med særlige behov. Tjenesten skal sørge for at det blir utarbeidet sakkyndig vurdering der loven krever det. PP-tjenesten har dermed både systemrettede og individrettede oppgaver i skolen. Mange steder deltar PP-tjenesten i kompetanse- og rganisasjonsutvikling også i barnehagen.