Dovre er den best styrte kommunen i regionen

Kommuneindeksen for 2021 ble offentliggjort denne uka. Den sammenligner kostnader, tjenestekvalitet og finanser i norske kommuner, basert på data fra 2021.

Godt styrt betyr lave kostnader, høy tjenestekvalitet og gode finanser, ifølge rapporten., som er skrevet på oppdrag fra Storebrand Livsforsikring AS.

Dovre kom på plass 42 av 356 kommuner i landet.

Se oversikt over plasseringen til våre omkringliggende kommuner;

• Sel                         102
  • Vågå                     124
  • Lom                       55
  • Skjåk                     61
  • Lesja                     91
  • Folldal                  252
  • Oppdal                 49
  • Rauma                 268
  • Nord-Fron          109
  • Sør-Fron              85
  • Ringebu               171
  • Lillehammer      112

"Et av de mest interessante funnene i analysen, ifølge Bjørn A. Brox i Agenda Kaupang, er at det er liten eller ingen sammenheng mellom kostnader og kvalitet.

Med andre ord er det ikke nødvendigvis slik at kommunene med god kvalitet på tjenestene, også har høye kostnader. Eller at reduserte budsjettrammer gir lavere kvalitet i tjenesten.
– God kvalitet kommer ikke av høyt ressursforbruk, men av god styring. Det trengs flinke ledere, god kompetanse på alle nivåer, gode samarbeidsevner og fornuftig organisering av tjenesten, sier Brox."