Fylkesmannen på kommunebesøk

Undomsrådsrepresentant Runi Arnekleiv i samtale med Fylkesmann Knut Storberget Inge Angård Det var en imponert Fylkesmann Knut Storberget som ble vist rundt på den videregående skolen på Dombås.

Nord-Gudbrandsdal videregående skole (NGVGS) sin avdeling på Dombås er samlokalisert med Dovre ungdomsskole i nye og flotte lokaler. Dovre kommune har investert ca. 55 mill. kr. i oppgradering og nybygging av lokalene. Avdelingen ble startet opp høsten 2016.

Rektor ved NGVGS Kristin Undseth orienterte om skolens 3 avdelinger, og fokuserte særlig på den interaktive undervisningen som skal sikre at selv små skoleavdelinger kan gi gode fagtilbud. Avdelingene på Dombås og Otta samarbeider om interaktiv undervisning i flere fag.

Ordfører Oddny Garmo fokuserte på hvor mye det betyr for lokalsamfunn som Dovre og Lesja å ha en videregående skole på Dombås, og at Dovre ønsker å være en pådriver for videreutvikling av skoleavdelingen, inkludert styrking av samarbeidet med kommunens egen ungdomsskole.

På sitt kommunebesøk var planen at Fylkesmannen med sin delegasjon skulle besøke Norsk Villreinsenter på Hjerkinn. Det satte uværet en stopper for denne dagen. Likevel fikk gjestene grundig informasjon om villreinsenteret, samarbeidspartnere og ulike prosjekter fra Bengt Fasteraune (stortingsrepresentant), som er styremedlem i Stiftelsen Norsk Villreinsenter. Daglig leder ved Pilegrimssenter Dovrefjell Hans Jacob Dahl, som er del av miljøet på Hjerkinn, orienterte om pilegrimsarbeidet.

Fylkesmannen fikk bokgave Inge angård Ordfører Oddny Garmo takket Fylkesmannen for besøket, og overrakte bokgave som skulle bidra til at Dovre blir husket framover; Gro Steinsland sitt praktverk "Dovrefjell i tusen år". Siden Fylkesmannen i det nye Innlandet fylke har avdelinger både på Lillehammer og på Hamar, fikk han med seg 2 bøker, slik at Dovre blir husket begge steder.