Marco Elsafadi startet opp veiledningsprosjekt sammen med Dovre kommune

18.8.23 startet en tverrfaglig oppvekstsektor opp samarbeidet med Marco Elsafadi, for å styrke oppvekstmiljøet til barn og unge i Dovre.

Gjennom et samarbeidsprosjekt som går over 1 ½ år, fokuseres relasjonsarbeid og lagbygging for å skape enda tryggere og utviklingsorienterte miljøer for barn og unge i barnehage, skole og SFO.

Marco Elsafadi holder foredrag på Dovre samfunnshus Hilde E. Lusæter

På felles planleggingsdag for alle ansatte i barnehagene, skolene og SFO, delte Marco Elsafadi kunnskap og forskning og ikke minst egne erfaringer og eksempler på hvordan krevende situasjoner og miljøer kan endres gjennom relasjoner, grensesetting, kommunikasjon og opplæring av barn og unge.

Tilstede på planleggingsdagen var en rekke andre, kommunale instanser som har ulike roller i det kommunale systemet: helsestasjon, barnevern, PP-tjeneste, NAV, psykisk helse, barnekoordinator, kommunepsykolog, kulturmedarbeider, som inviteres inn i samarbeidet.

Marco Elsafadi kommer tilbake til Dovre i november, da vil han møte alle foreldre i Dovre og frivillige lag og foreninger som jobber med barn og unge – og han vil møte alle nyvalgte politikere til et foredrag og samtale om viktige prioriteringer i det forebyggende arbeidet for barn og unge.

Dovre kommune iverksetter flere ulike prosjekter som skal styrke oppvekstmiljøet i Dovre. Ved siden av dette blir det et utviklingsprosjekt mellom ulike instanser som arbeider med barn, unge og familier.

I tillegg iverksettes et kommunalt prosjekt der nettverksbygging og foreldrestøtte er kjernen, dette vil ha sin base i helsestasjonen.

Disse tiltakene henger godt sammen og utgjør mye av kommunens tiltak i forbindelse med oppvekstreformen.

En engasjert foredragsholder som kommuniserer til tilhørernes hjerte og hjerne Hilde E. Lusæter Fra planleggingsmøte for videre veiledning Hilde E. Lusæter