Ny, flott gapahuk på plass ved Hundyrju

"Mestrene" bak gapahuken: Erik Hermanseter (fra Rødnes/Østfold), Mathias Wold (fra Nærbø), tømrerlærer Ole Ivar Lierhagen, Sigbjørn Tveit (fra Sveio). I tillegg var det to elever til som ikke var tilstede siste arbeidsdag.Handverksskolen på Hjerleid er «mester» for den nye gapahuken, som er satt opp langs tur- og sykkelveien ved Hundyrju. Her får turfolket et flott rasteplass med fantastisk utsikt over Dovrefjell!

Arbeidet med å sette opp en gapahuk ved tur- og sykkelvegen mellom Hjellsætre og Hundyrju på Dovrefjell er avsluttet så langt. Dovre kommune har ansvar for arbeidet, som er en del av å «møblere» tur- og sykkelvegen over Dovrefjell mellom Dombås og Hjerkinn. Det mangler fortsatt å tekke taket med torv. I tillegg til å rydde litt mer innenfor området som er ryddet for kjerr og busker, skal ytterveggene tjærebeises, og det skal monteres opp sittebenker inne i gapahuken. Det skal også settes opp bord/benk og mures opp en bålplass utenfor gapahuken.

Gapahuken er bygd i et område ved Hjellsætre/Hundyrju som for en del år siden ble kjøpt opp av staten til friluftsformål. Også parkeringsplassen ved E6 ligger innenfor det statlige friluftsområdet. Kommunen har fått tilskudd til å sette i stand et lite område for rast og opphold innenfor området, der gapahuken er et viktig tiltak.

Elever ved Handverksskolen på Hjerleid, VG2 Byggteknikk, har tegnet og bygget den lafta gapahuken, «Hjerleidhuken». Det var viktig å få satt ut gapahuken nå før elevene reiser hjem på ferie. Arbeidet vil bli avsluttet av de nye elevene, som kommer til høsten. Gapahuken er god reklame for Handverksskolen, med god kvalitet både på virke og håndverk.

-Alle er velkommen allerede nå til å ta i bruk gapahuken. Kommunen håper at dette blir et populært område, både for grupper fra skolene og barnehagene, og for familier og andre på tur på Dovrefjell, sier Berit Fiksdahl, som har vært primus motor for prosjektet.